تاثیر جعبه لایتنر در موفقیت کنکور، مصاحبه با رتبه های برتر
مصاحبه با رتبه های برتر
قطعاً مطالب و تبلیغات زیادی درباره ی استفاده از جعبه لایتنر برای حفظ کردن لغات و فرمول ها خوانده اید، ممکن است گمان کرده باشید اینها صرفاً تبلیغات است و استفاده از جعبه لایتنر چه به صورت جعبه لایتنر مقوایی و چه نرم افزار جعبه لایتنر آنچنان کمک کننده نیست. اما شاید خواندن نظرات رتبه های برتر کنکور درباره ی نحوه فراگیری و بخاطرسپاری نکات مهم درسی، لغات و فرمول ها به شما در تشخیص و تصمیم برای استفاده یا خرید جعبه لایتنر کمک کند.
فائزه مجدمی؛ رتبه 5 کنکور کارشناسی ارشد
فائزه مجدمی، سال 1391 در رشته مدیریت بازرگانی رتبه 5 کارشناسی ارشد را از آن خود نمود. طبق مصاحبه ای که در سایت modir دات آی آر آمده است ، در خصوص تاثیر جعبه لایتنر بر آموزش زبان می گوید:
یادگیری زبان بر پایه واژگان هستش. برگ برنده شما تعداد لغتیه که بلدید. برای حفظ لغت هم فقط یک راه وجود داره:
جعبه لایتنر! در مورد جعبه لایتنر توی اینترنت مطلب زیاد هست. توصیه میکنم در برگه هایی که توی جعبه میگذارید فقط یک کلمه بنویسید و پشتش معنی کلمه رو به فارسی ذکر کنید. کلماتی که به اشیا دلالت دارن رو حفظ نکنید. بیشتر روی فعل ها تاکید کنید و حالات مختلف هر فعل (اسم و صفت و…) رو پشت برگه به انگلیسی بنویسید و ترجمه کنید. فعلا (برای زبان کنکور) از دیکشنریهای انگلیسی به فارسی استفاده کنید. اجازه ندید دیکشنریهای کاغذی وقتتون رو بگیرن. دیکشنریهای رایگان فرشید و PMD رو از اینترنت بگیرید و روی تلفن همراه و رایانه تون نصب کنید.
مهدی غفوری: دارنده رتبه برتر مدیریت ورزشی
مهدی غفوری متولد سال ۱۳۶۸، تحصیل در مقطع کارشناسی را در رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۶ آغاز نموده است. ایشان پس از فارغالتحصیلی از مقطع کارشناسی در سال ۹۰، با استفاده از سهمیه استعداد درخشان وارد مقطع ارشد در رشته روانشناسی ورزشی گردیده است و در آذر ماه ۹۲ این مقطع را نیز به پایان رسانده است.
بنابر گزارشی که در سایت phdtest انجام شده است، مهدی غفوری 3توصیه برای داوطلبین کنکور دارد که به ترتیب زیر برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.
اولین مورد مسئله برنامهریزی است.
این موضوع را خیلیها جدی نمیگیرند و پس از شناسایی منابع به سرعت شروع به درس خواندن میکنند، در حالی که چشماندازی برای شیوه درس خواندن و زمانبندی آن ندارند. من ۲-۳ هفته پس از درس خواندن، مروری بر روند خود داشتم و محاسبه کردم که برای هر درس در چه بازه زمانی، چه کاری انجام دهم. این برنامهریزی دقیق بسیار کمککننده بود و به کاهش استرس در من بسیار اثرگذار بود چرا که به خوبی می دانستم با این سرعتی که مطالعه می کنم چه درسی را در چه تاریخی تمام خواهم کرد و چه زمان های را باید به مرور و تست زنی بپردازم.
دومین مورد استفاده از جعبههای لایتنر است.
درست است که اصولاً اینها را برای فراگیری زبان به کار میگیرند، اما من در مرور دروس تخصصی از آنها استفاده کردم و نتیجه خوبی گرفتم. من در طول روز ۷-۸ درس میخواندم و شبها قبل از خواب به مدت یک ساعت با جعبه لایتنر به مرور دروس میپرداختم. گمان میکنم در رشتههای علوم انسانی که خیلی از دروس جنبه حفظی دارد، این روش بسیار کمک خواهد کرد.
سومین مورد این است که با توجه به تواناییها و استعداد خود درس بخوانید.
بعضیها توانایی ۸ ساعت درس خواندن دارند و بعضیها ۱۴ ساعت! دوستان اصلاً نباید نگران این موضوع باشند و خود را ملزم به درس خواندن به میزان مشخصی که با تواناییهایشان سازگاری ندارد، بکنند. یعنی به طور مثال چنانچه فردی احساس میکند اگر بیشتر از ده ساعت درس بخواند برایش کیفتی ندارد بهتر است است این کار را نکند و به اندازهای درس بخواند که برایش مفید و لذتبخش است. تمرکز و آرامش در حین مطالعه شاید اهمیتی بیشتر داشته باشد.
علیرضا عبدالهیتنها، رتبه یک کارشناسی ارشد برق
جعبه لایتنر واقعا کمک زیادی به من کرد. هر چند رعایت دستورالعمل آن چندان آسان نیست ولی واقعا تاثیر دارد .
– افراد زیادی برای کنکور درس میخوانند ولی همه رتبه یک نمیشوند. شاید یکی از دلایلش این باشد که نمیتوانند مطالب زیاد و جزئیات شبیه به هم را به خاطر بسپارند. برای اینکه مطالب را حفظ کنی از چه روشهای استفاده میکردی؟
– من برای هر درس خلاصهنویسی و نکتهبرداری میکردم.
نکتههای مهم و مثالهای کاربردی را روی برگههای جعبه لایتنر مینوشتم و بر اساس دستورالعمل این جعبه آنها را در طول یک ماه و بعد هم در دورههای مشخص مرور میکردم. به این ترتیب توانستم خلاصهنویسیها را چندین بار دوره کنم. در یک ماه پایانی و دوره جمعبندی هم این خلاصهنویسیها بسیار مفید بودند.
مجتبی جعفری مسلم، رتبهی 6 انسانی منطقهی 3 از بهار
مجتبی جعفری مسلم، در روستای بهادربیگ از بخش صالحآباد همدان درس خوانده است و با سخت کوشی توانسته است رتبهی 6 انسانی را در سال 93 از آن خود کند.
من در تاریخ ادبیات «2» و بخش تاریخ ادبیات جهان که اغلب در این بخش مشکل دارند روش خاصی به کار بردم. چند ساعت وقت گذاشتم و مطالب را وارد جعبهی لایتنر کردم و نتیجهی خیلی خوبی گرفتم. من قبل از عید مثل اغلب دانشآموزان خسته شده بودم اما میدانستم که وارد مرحلهای شدهام که خستگی در این دوران طبیعی است. چون از اول به طور پیوسته خوانده بودم و به هدفم باور داشتم، خستگی برایم معنا نداشت. جملهی جالبی است که میگوید:
«هیزمشکن وقتی خسته میشود که تبرش کُند شود نه هیزمش زیاد.»
من این جمله را همیشه در ذهن داشتم و به خودم میگفتم چون هدفم برایم مشخص است نباید کمکاری کنم.
در آخر:
اگر شما هم یکی از افرادی هستید که جعبه لایتنر در بدست آوردن رتبه برتر در مقاطع مختلف، تاثیرگذار بوده است، لطفا با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید .